Av Eber Ohlsson. Originalpublicering 2020-09-11.

Annonser är ofta en viktig del i en tidnings ekonomi, men också ett sätt för kommersiella företag att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Det förutsätter dock att annonsörerna tror sig finna sina presumtiva köpare bland läsarna. Om så inte är fallet blir det inga annonser, såvida inte annonsören av andra skäl vill stödja tidningen eller tidningens ägare. Det blir i så fall stödannonsering.

En sådan stödannonsering gjorde VA-verket Malmö 1998 och 1999, då verket annonserade i tidningen Brandmannen, en tidning utgiven av Sveriges Brandmäns Kamratförening.

Skribenten blev 1998 ombedd av den biträdande VA-direktören Ronnie Persson att göra en annonssida i Brandmannen för VA-verket Malmö. Då verket var en samhällsinstitution och inte en kommersiell producent, hade skribenten ett friare val att välja tema och utformning av annonsen.

Annonsen 1998 fick följande utformning:

Annonsen var en ironisk kommentar till det faktum att Brandkåren vid denna tid hade tagit med sig fel brandpostnyckel till en brand i Bunkeflostrand. Brandmännens klagomål i dagstidningarna gick ut på att det var fel på VA-verkets brandposter, vilket alltså inte var korrekt. Bunkeflo kommun hade en annan typ av brandposter än vad Malmö stad hade, brandposter som givetvis inte byttes vid inkorporeringen. Brandpostnyckeln kunde också ha varit sliten, så att den luade runt, men sådant går lätt att lösa för en kreativ brandman. Idé, foto och layout: Eber Ohlsson.

Annonsen 1999 byggde på ett annat tema:

Brandkåren släcker bränder och räddar liv, men utan VA-verkets vatten skulle de ha en svår uppgift. Idé, foto och layout: Eber Ohlsson.