Gästrikland
Hälsingland
Medelpad
Ångermanland
Härjedalen
Jämtland
Västerbotten
Norrbotten
Lappland
Gästrikland
Gävle, Bomhus
N 60.67265 – E 17.2195

Reservoarvolym: 8 000 m³
HVY över mark: 18 m
Färdigt år: 1952
Projektör: Byggnadskontoret
Entreprenör: Kasper Höglund
Gävle, Hille, Tornvägen
N 60.7267 – E 17.1730

Reservoarvolym: 8 000 m³
HVY över mark: 18 m
Färdigt år: 1952
Projektör: Byggnadskontoret
Entreprenör: Kasper Höglund
Gävle, Sätra
N 60.6925 – E 17.0924

Gävle, Valbo, Tallåsen
N 60.6365 – E 16.9889

Reservoarvolym: 830 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1957
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Skånska Cementgjuteriet
Gävle, Hagaström, Hagaströmsvägen
N 60.6691 – E 17.0461

Gävle, Hemlingbyberget
N 60.6499 – E 17.1694

Gävle, Gävle Broväg
N 60.6491 – E 17.1220

Gävle, Lokstallet (Järnvägsmuseet)
N 60.6640 – E 17.1733

Gävle, Forsbacka, Bergsgatan
N 60.6165 – E 16.8955

Reservoarvolym: 200 m³
HVY över mark: 26 m
Färdigt år: 1953
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Armerad Betong
Gävle, Forsbacka, Stentorpsvägen (industry)
N 60.6137 – E 16.9060


Gävle, Bergby, Vijvägen
N 60.9373 – E 17.0351

Reservoarvolym: 440 m³
HVY över mark: 22 m
Färdigt år: 1961
Projektör: Oskar Warberg
Entreprenör: AB Konstruktör
Gävle, Hedesunda, Åsvägen
N 60.3976 – E 17.0059

Reservoarvolym: 500 m³
HVY över mark: 32 m
Färdigt år: 1964
Projektör: Norrländska Konstruktionsbyrån, Sundsvall
Entreprenör: Tekniska Byggnadsbyrån
Gävle, Norrsundet, Fabriksvägen
N 60.9372 – E 17.1371

Reservoarvolym: 200 m³
HVY över mark: 20 m
Färdigt år: 1952
Projektör: AIB
Entreprenör: Svenska Väg AB
Hofors, Tornvägen (demolished)
N 60.5528 E 16.2845

Ockelbo, Rävbacksvägen
N 60.8797 E 16.7094


Ockelbo, Norra stambanan (railway – demolished)
N 60.8934 – E 16.7220


Ockelbo, Jädraås, Tallås-Jädraås järnväg (TJJ – del av DONJ) (railway)
N 60.8409 – E 16.4711



Anslag på vattentornet
Jädraås vattentorn 1913
År 1913 brann den nya verkstaden ner till grunden, bara två år gammal. Som en direkt följd av vattenbristen vid branden påbörjades genast bygget av detta imponerade vattentorn. Det dimensionerades för betydligt större kvantiteter än vad tankningen av loken erfordrade.
Det ska därför snarare ses som ett reguljärt vattentorn varifrån vattenledningar utgick till byggnader och brandposter. Till bygget köptes minst 9 330 slaggtegel och till murningen beställdes en hel vagn med kalk!
Dessa tunga slaggtegel lastades om i Ockelbo för 1 öre per sten och omlastningen av den hela vagnslasten kalk kostade bara 3 kronor.
Tanken ligger på 14,2 meters höjd över spåret och rymmer 72 kubikmeter. Den totala pumphöjden var 27,2 meter och vattnet pumpades upp från dammen vid hyttan.
Ledningen var 400 meter lång och till detta fanns en centrifugal-pump, vars kapacitet var 500 liter i minuten. Någon tankning av lok har inte skett på länge vid tornet utan DONJs lok tankades istället vid den stora kolbrygga som fram till sextiotalet fanns vid infarten från Linghed.
Tanken i vattentornet har inte använts sedan banan lades ner och pumparrangemanget slopades en bit in på 1970-talet.
Efter ångloksepoken fanns högst upp en radiomast för radiodirigering av trafiken och det var också då den invändiga spiraltrappan sattes in. Tidigare fanns bara inmurade stegjärn i hörnen, vilket knappast är något för den som lider av svindel.
Notera även vindflöjeln med sitt sirliga ångtåg. Denna är givetvis gjord av järnvägens personal och torde även ha suttit på det tidigare vattentornet. Under tiden med radiomast var flöjeln nedtagen.
Den var dock undanlagd i säkert förvar av järnvägspersonalen, varför den snabbt kunde återbördas till sin plats sedan masten tagits ned.
Sandviken, Björnhagsparken
N 60.6150 – E 16.7613


Sandviken, Barrsätra
N 60.6153 – E 16.7506


Sandviken, Stationsgatan (railway)
N 60.6140 – E 16.7727


Sandviken, Gysinge, Sala-Gysinge-Gävle järnväg (SGGJ) (railway – demolished)

Gysinge.
Sandviken, Hammarby, Petres väg
N 60.5422 – E 16.5641




Reservoarvolym: 250 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1959
Arkitekt: Ralph Erskine och Sören Wimmerström
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Söderman & Söner
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Sandviken, Kungsgården, Ovansjövägen
N 60.6043 – E 16.5951



Sandviken, Storvik, Stationen, Marinavägen (railway)
N 60.5817 – E 16.5378



Storvik 1920.
Sandviken, Järbo, Allmogevägen
N 60.7211 – E 16.5871

Sandviken, Årsunda, Tornstigen
N 60.5078 – E 16.7330

Sandviken, Österfärnebo, Lingonguppet
N 60.3033 – E 16.8000

Sandviken, Sandvik AB (industry)
N 60.6144 – E 16.7998

Hälsingland
Bollnäs, Arbrå, Orrberget
N 61.4879 – E 16.3609

Bollnäs, Arbrå, Norra Stambanan (railway – demolished)
N 61.4729 – E 16.3792

Arbrå 1931.
Bollnäs, Tornvägen
N 61.3629 – E 16.4115

Bollnäs, Norra Stambanan (railway – demolished)

Bollnäs 1932.

Bollnäs.
Bollnäs, Lokstallsområdet (railway – demolished)
N 61.3541 – E 16.3994

Bollnäs 1925. Bilden är beskuren.

Bollnäs 1939.
Bollnäs, Lokstallsområdet (railway)
N 61.3528 E 16.3970

Bollnäs.

Hudiksvall, Delsbo, Kalvstigen
N 61.7943 – E 16.5503

Reservoarvolym: 325 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1962
Projektör: Norrländska Konstruktionsbyrån
Entreprenör: AB Konstruktör
Hudiksvall, Delsbo, Bondebo
N 61.8311 – E 16.5662

Hudiksvall, Enånger, Ostkustbanan (railway – demolished)

Enånger 1960.
Hudiksvall, Fredriksfors, Statsbanan Ljusdal-Hudiksvall (railway – demolished)
N 61.7860 – E 16.6157

Fredriksfors 1959.
Hudiksvall, Iggesund, Forsavägen

Reservoarvolym: 1 500 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1965
Projektör: VBB
Entreprenör: Bygg-Paul
Hudiksvall, Galgberget
N 61.7364 – E 17.1190

Markreservoaren ovan är tagen ur drift, men är överbyggd av utsiktstornet till höger. Hudiksvalls första vattenledning tillkom 1903-1906.

Hudiksvall, Jakobsdal
N 61.7281 – E 17.0847

Hudiksvall, Njutånger, Brättingsvägen
N 61.6196- E 17.0563

Hudiksvall, Näsviken

Hudiksvall, Sörforsa, Fredriksbergsvägen
N 61.7155 – E 16.9659

Byggt år: 1927
Arkitekt: Cyrillus Johansson
Härjedalen, Ytterhogdal, Framnäsvägen
N 62.1698 – E 14.9463


Ljusdal, Färila, Kilbovägen
N 61.7994- E 15.8582


Reservoarvolym: 150 m³
HVY över mark: 21 m
Färdigt år: 1955
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Armerad Betong
Ljusdal, Färila, Rosbacken Hyttebovägen
N 61.7956- E 15.8138

Ljusdal, Järvsö, Bergwallsvägen (earth reservoir)
N 61.7159 – E 16.1598

Ljusdal, Torngatan (old tower)
N 61.8335 – E 16.0880













Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Ljusdal, Furugatan (new towers)
N 61.8283 – E 16.1356 N 61.8281 – E 16.1355

Nordanstig, Harmånger, Ostkustbanan (railway – demolished)

Harmånger 1948.
Ovanåker, Edsbyn, Hembygdsgatan
61.3747 – 15.8236

Ovanåker, Alfta
61.3396 – 16.0841

Ovanåker, Voxna, Dala-Hälsinglands järnväg (DHdJ) (railway – demolished)

Voxna 1920. Bilden är beskuren.
Söderhamn, Västra berget (earth reservoir)
N 61.2991- E 17.0444

Söderhamn, Åsberget
N 61.3135 – E 17.0584




Söderhamn, Holmsveden, Stationen (railway)
N 61.1202 – E 16.7187




Medelpad
Sundsvall, Svartvik, Hyvelvägen (industry)
N 63.3175 – E 17.3715








Litteratur:
Anders Stjernberg: “Svartviks industriområde, Nolby 7:133, Njurunda församling. Restaurering av vattentorn, verkstad samt förrådsbyggnad 1992-1993.” Sundsvalls museum/Enheten för kulturmiljövård. Rapport A 1994:I.
Vattentornet i trä tillkom före 1862, en datering som är säker då det i museets ägo finns en signerad målning utförd från tornet detta år. Det uppfördes för att underlätta hanteringen av tvättningen av det sågade virket, som flottats ned efter Ljungan från vattensågen i Matfors. När ångsågarna byggdes under 1870-talet ändrades vattentornets funktion. Troligen blev dess viktigaste uppgift att vara brandtorn då virkesupplagen växte och i sig innebar stora ekonomiska värden. Det kom också att fungera som badhus då det i bottenvåningen mycket länge fanns två badrum med träkar, som fick användas av alla anställda på sågverket.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Sundsvall, Alnön, Tornvägen
N 62.4348 – E 17.4205

Reservoarvolym: 450 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1965
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Svenska väg AB
Sundsvall, Bosvedjan, Tornfalksvägen
N 62.4249 – E 17.3287


Sundsvall, Kvissleby, Toppstigen
N 62.3015 – E 17.3711

Ångermanland
Härnösand, Fyrvägen
N 62.6490 – E 17.8920



Reservoarvolym: 635 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1964
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: SIAB
Kramfors, Nordingrå
N 62.9316 – E 18.2849

Kramfors, Väja, Härnösand-Sollefteå järnväg (HdSJ) (railway – demolished)

Väja 1948. Bilden är beskuren.
Nordmaling, Bergsgatan
N 63.5742 – E 19.4969

Nordmaling, Rundvik, Snickarvägen
N 63.5404 – E 19.4299

Reservoarvolym: 300 m³
HVY över mark: 17 m
Färdigt år: 1959
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Nils Erik Eriksson, Nordmaling
Sollefteå, Långsele, Vattentornsvägen
N 63.1732 – E 17.0518

Sollefteå, Långsele, Lokstallet (railway)
N 63.1775 – E 17.0705

Strömsund, Backe, Gamla vägen
N 63.8095 – E 16.4130

Reservoarvolym: 450 m³
HVY över mark: 40 m
Färdigt år: 1963
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Joel Fjällström, Sollefteå
Strömsund, Hoting, Tornvägen
N 63.9194 – E 16.3455

Strömsund, Rossön, statsbanan Forsmo-Hoting (railway)


Örnsköldsvik, Gene, Utsiktsvägen
N 63.2595 – E 18.6927

Reservoarvolym: 1 100 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1955
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: Elgström & Co, Härnösand
Örnsköldsvik, Husum
N 63.3430 – E 19.1474

Örnsköldsvik, Köpmanholmen
N 63.1598 – E 18.5683


Örnsköldsvik, Långviksmon, Ripstigen
N 63.6326 – E 18.7004


Örnsköldsvik, Mellansel, Lokstallet (railway)
N 63.4273 – E 18.2969


Örnsköldsvik, Skorped, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)

Skorped 1970-06-11.

Skorped 1970-06-11.
Örnsköldsvik, Fröjastigen
N 63.2958 – E 18.7292



Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 32 m
Färdigt år: 1951
Projektör: VBB
Entreprenör: Christiani & Nielsen
Örnsköldsvik, Statsbanan Mellansel-Örnsköldsvik (railway – demolished)

Örnsköldsvik 1970-06-11.

Örnsköldsvik 1970-06-11.
Härjedalen
Härjedalen, Sveg, Inlandsbanan (railway)
N 62.0373 – E 14.3512



Härjedalen, Kropptjärn, Orsa-Härjeådalens järnväg (OHJ) (railway)
N 61.8855 – E 14.5632








Jämtland
Berg, Hackås, Näsvägen
N 62.9402 – E 14.5172

Berg, Nederhögen, Inlandsbanan (railway)
N 62.4117 – E 14.4265


Bräcke, Norra Stambanan (NSb) (railway – demolished)

Bräcke 1910.
Bräcke, Kälarne
N 62.9789 – E 16.0703

Krokom, Lyckes väg
N 63.3320- E 14.4552


Krokom, Trångsviken, Norrländska tvärbanan Bräcke-Storlien (railway)
N 63.3312 – E 14.0148

Information på vattentornet
Reservoarvolym: 20 m³
Tornet är flyttat från en plats 100 m väster om stationshuset.

Strömsund, Hammerdal, Häradsvägen
N 63.5791 – E 15.3590




Strömsund, Flåsjön, Inlandsbanan (railway)
N 64.0068 – E 15.8926




Östersund, Brunflo, Inlandsbanan (railway – demolished)

Brunflo 1969.
Östersund, Gulåtjärn, Inlandsbanan (railway)
N 63.4910 – E 14.8932



Östersund, Bangården (railway)
N 63.1643 – E 14.6451

Västerbotten
Nordmaling, Hörnsjö, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)

Hörnsjö 1940.
Norsjö, Bastuträsk, Stambanan genom övre Norrland (railway)
N 64.7909 – E 20.0413


Norsjö, Bågvägen
N 64.9171 – E 19.4855




Robertsfors, Stantorsgatan
N 64.1894 – E 20.8723

Robertsfors, Ånäset, Tornvägen
N 64.2788 – E 21.0536

Skellefteå, Jörn, Nybrogatan, Stambanan genom övre Norrland (railway)
N 65.0569 – E 20.0322

Jörn 1920.
Skellefteå, Klutmark, Bastuträsk-Skellefteå-Skelleftehamn (railway)

Klutmark 1910.

Klutmark 1970

Klutmark 1970.
Skellefteå, Lövånger, Platsvägen
N 64.3684 – E 21.3084


Skellefteå, Myrheden, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)

Myrheden 1971-07-13. Bilden är beskuren.

Myrheden 1921.

Myrheden 1921.

Myrheden 1940.
Skellefteå, Bastuträsk-Skellefteå-Skelleftehamn (railway – demolished)

Skellefteå 1970.
Skellefteå, Skelleftehamn, Svangatan
N 64.6964 – E 21.2103


Skellefteå, Skelleftehamn, Hamnberget
N 64.6809 – E 21.2350



Skellefteå, Skelleftehamn, Lokstallet (railway)
N 64.6857 – E 21.2354


Skellefteå, Ursviken, Ankarvägen
N 64.7078 – E 21.1883


Skellefteå, Boliden, Lindbladsvägen
N 64.8657 – E 20.4021


Skellefteå, Yttersjön, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)

Yttersjön 1940.

Yttersjön 1970-06-16.
Umeå, Marieberg, Tornsvalevägen
N 63.8409 – E 20.3266


Reservoarvolym: 2 500 m3
HVY över mark: 33 m
Färdigt år: 1966
Projektör: VBB
Entreprenör: Samuelsson & Bonnier
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Umeå, Teg
N 63.8165 – E 20.2334

Umeå, Holmsund, Parkvägen
N 63.7087 – E 20.3746

Reservoarvolym: 300 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1952
Projektör: VBB
Entreprenör: Bäckström & Strömberg, Lycksele
Umeå, Obbola, Tornvägen
N 63.7060 – E 20.3226

Umeå, Sävar
N 63.9057 – E 20.5237

Umeå, Hörnefors, Hantverkargatan
N 63.6315 – E 19.9076

Reservoarvolym: 400 m³
HVY över mark: 26 m
Färdigt år: 1958
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: Bäckström & Strömberg, Lycksele
Umeå, Botsmark
N 64.2566 E 20.2311

Vindeln, Hällnäs, Parkvägen, Sanatoriet (hospital)
N 64.3174 – E 19.6338




Vindeln, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)

Vindeln 1970-06-16.

Vindeln 1940. Bilden är upprätad och beskuren.

Vindeln 1940.
Norrbotten
Boden, Gunnarsbyn
N 66.0814 – E 21.7971

Boden, Sävastberget
N 65.7615 – E 21.7770


Boden, Unbyn
N 65.7191 – E 21.7300


Boden (railway – demolished)

Boden 1897.
Boden, Sandträsk (railway – demolished)

Sandträsk 1928.
Haparanda

Haparanda, Köpmansgatan
N 65.8355 – E 24.1323








Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Haparanda, Grankullen
N 65.8253 – E 24.1278


Haparanda, Lappträsk, Haparandabanan (railway)
N 66.0316 – E 23.5082

Haparanda, Nikkala, Hamnvägen
N 65.7910 – E 23.9228


Kalix, Stigmansgatan (earth reservoir)
N 65.8591- E 23.1538


Kalix, Stigmansgatan
N 65.8596- E 23.1534

Kalix, Karlsborg, Tornstigen
N 65.8022- E 23.2886


Reservoarvolym: 350 m³
HVY över mark: 14 m
Färdigt år: 1952
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: Kasper Höglund
Kalix, Morjärv, Backgatan
N 66.0668- E 22.6982

Reservoarvolym: 150 m³
HVY över mark: 18 m
Färdigt år: 1956
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Contraktor
Kalix, Töre
N 65.9127- E 22.6611

Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 22 m
Färdigt år: 1967
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: S A Englund AB, Kalix
Kalix, Töre (earth reservoir)
N 65.9125- E 22.6610

Kalix, Vitvattnet (railway – demolished)

Vitvattnet 1910.
Luleå, Bergnäset
N 65.5687 – E 22.1177


Reservoarvolym: 500 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1959
Projektör: VBB
Entreprenör: Norrbottens Entreprenad
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Luleå, Gammelstaden (demolished)

Reservoarvolym: 500 m³
HVY över mark: 36 m
Färdigt år: 1964
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Norrbottenbyggen
Behållaren av stål och under byggnaden av betong
(Tornet är numera rivet)
Luleå, Klintbacken
N 65.6064 – E 22.1456


Luleå, Svartö (earth reservoir)
N 65.5739 – E 22.1809

Luleå, Råneå
N 65.8617- E 22.2928

Reservoarvolym: 50 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1955
Arkitekt: VBB
Entreprenör: Elgström & Co, Härnösand
Luleå, Teknikens Hus

Pajala, Genvägen
N 67.2201 – E 23.3387

Reservoarvolym: 650 m³
HVY över mark: 12 m
Färdigt år: 1961
Arkitekt: VBB
Entreprenör: Egen regi
Piteå, Munksund, Borevägen
N 65.2917 – E 21.4968

Reservoarvolym: 400 m³ tilbyggnad 2 500 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1955 tillbyggnad 1966
Projektör: VBB
Entreprenör: Norrbottens Cementgjuteriet, tillbyggnad Vägförbättringar



Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Piteå, Rågrindsvägen
N 65.3287 – E 21.4265

Piteå, Grisberget (earth reservoir)
N 65.3336 – E 21.4587

Piteå, Furunäset (earth reservoir)
N 65.2989 – E 21.4961

Piteå (railway – demolished)

Piteå 1915-10.
Älvsbyn, Stambanan genom övre Norrland (railway)
N 65.6778 – E 20.9940

Älvsbyn
N 65.6733 – E 21.0195

Övertorneå, Hedenäset
N 66.2356 – E 23.6610

Reservoarvolym: 250 m³
HVY över mark: 34 m
Färdigt år: 1966
Arkitekt: Norrb. kommun Arkitekt och Byggnadskontor, Luleå
Entreprenör: Sv Stenbeläggningar, Piteå
Lappland
Arvidsjaur, Lillberget (earth reservoir)
N 65.5815 – E 19.1696

Gällivare, Lokstallet (railway)
N 67.1378 – E 20.6420

Jokkmokk, Skansvägen
N 66.6108 E 19.8087

Kiruna, Hermelinsgatan
N 67.8572 – E 20.2339


Kiruna, Kaisepakte (railway – demolished)

Kaisepakte 1905.
Lycksele, Åkerbacken
N 64.5907 – E 18.6754


Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 19 m
Färdigt år: 1951
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Elgström & Co, Härnösand
Ombyggt till bostad.
Lycksele, Furuvik, Barrvägen
N 64.5820 – E 18.7114

Reservoarvolym: 190 m³
HVY över mark: 13 m
Färdigt år: 1955
Arkitekt: VBB
Entreprenör: Vägförbättringar
Lycksele, Norrmalm
N 64.6063 – E 18.7152

Sorsele, Blattniksele, Järnvägen (railway)
N 65.3450 – E 17.5890

Sorsele, Östanåvägen
N 65.5305 – E 17.5346


Storuman, Inlandsbanan (railway)
N 65.0989 – E 17.1138


Storuman 1938.
Vilhelmina, Järnvägsgatan (railway)
N 64.6195 – E 16.6573

Vilhelmina, Bassängstigen
N 64.6396 – E 16.6442

Vilhelmina, Meselefors, Inlandsbanan (railway)
N 64.4406 – E 16.8149

