Gästrikland
Hälsingland
Medelpad
Ångermanland
Härjedalen
Jämtland
Västerbotten
Norrbotten
Lappland
Gästrikland
Gävle, Bomhus
N 60.67265 – E 17.2195
Reservoarvolym: 8 000 m³
HVY över mark: 18 m
Färdigt år: 1952
Projektör: Byggnadskontoret
Entreprenör: Kasper Höglund
Gävle, Hille, Tornvägen
N 60.7267 – E 17.1730
Reservoarvolym: 8 000 m³
HVY över mark: 18 m
Färdigt år: 1952
Projektör: Byggnadskontoret
Entreprenör: Kasper Höglund
Gävle, Sätra
N 60.6925 – E 17.0924
Gävle, Valbo, Tallåsen
N 60.6365 – E 16.9889
Reservoarvolym: 830 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1957
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Skånska Cementgjuteriet
Gävle, Hagaström, Hagaströmsvägen
N 60.6691 – E 17.0461
Gävle, Hemlingbyberget
N 60.6499 – E 17.1694
Gävle, Gävle Broväg
N 60.6491 – E 17.1220
Gävle, Lokstallet (Järnvägsmuseet)
N 60.6640 – E 17.1733
Gävle, Forsbacka, Bergsgatan
N 60.6165 – E 16.8955
Reservoarvolym: 200 m³
HVY över mark: 26 m
Färdigt år: 1953
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Armerad Betong
Gävle, Forsbacka, Stentorpsvägen (industry)
N 60.6137 – E 16.9060
Gävle, Bergby, Vijvägen
N 60.9373 – E 17.0351
Reservoarvolym: 440 m³
HVY över mark: 22 m
Färdigt år: 1961
Projektör: Oskar Warberg
Entreprenör: AB Konstruktör
Gävle, Hedesunda, Åsvägen
N 60.3976 – E 17.0059
Reservoarvolym: 500 m³
HVY över mark: 32 m
Färdigt år: 1964
Projektör: Norrländska Konstruktionsbyrån, Sundsvall
Entreprenör: Tekniska Byggnadsbyrån
Gävle, Norrsundet, Fabriksvägen
N 60.9372 – E 17.1371
Reservoarvolym: 200 m³
HVY över mark: 20 m
Färdigt år: 1952
Projektör: AIB
Entreprenör: Svenska Väg AB
Hofors, Tornvägen (demolished)
N 60.5528 E 16.2845
Ockelbo, Rävbacksvägen
N 60.8797 E 16.7094
Ockelbo, Norra stambanan (railway – demolished)
N 60.8934 – E 16.7220
Ockelbo, Jädraås, Tallås-Jädraås järnväg (TJJ – del av DONJ) (railway)
N 60.8409 – E 16.4711
Anslag på vattentornet
Jädraås vattentorn 1913
År 1913 brann den nya verkstaden ner till grunden, bara två år gammal. Som en direkt följd av vattenbristen vid branden påbörjades genast bygget av detta imponerade vattentorn. Det dimensionerades för betydligt större kvantiteter än vad tankningen av loken erfordrade.
Det ska därför snarare ses som ett reguljärt vattentorn varifrån vattenledningar utgick till byggnader och brandposter. Till bygget köptes minst 9 330 slaggtegel och till murningen beställdes en hel vagn med kalk!
Dessa tunga slaggtegel lastades om i Ockelbo för 1 öre per sten och omlastningen av den hela vagnslasten kalk kostade bara 3 kronor.
Tanken ligger på 14,2 meters höjd över spåret och rymmer 72 kubikmeter. Den totala pumphöjden var 27,2 meter och vattnet pumpades upp från dammen vid hyttan.
Ledningen var 400 meter lång och till detta fanns en centrifugal-pump, vars kapacitet var 500 liter i minuten. Någon tankning av lok har inte skett på länge vid tornet utan DONJs lok tankades istället vid den stora kolbrygga som fram till sextiotalet fanns vid infarten från Linghed.
Tanken i vattentornet har inte använts sedan banan lades ner och pumparrangemanget slopades en bit in på 1970-talet.
Efter ångloksepoken fanns högst upp en radiomast för radiodirigering av trafiken och det var också då den invändiga spiraltrappan sattes in. Tidigare fanns bara inmurade stegjärn i hörnen, vilket knappast är något för den som lider av svindel.
Notera även vindflöjeln med sitt sirliga ångtåg. Denna är givetvis gjord av järnvägens personal och torde även ha suttit på det tidigare vattentornet. Under tiden med radiomast var flöjeln nedtagen.
Den var dock undanlagd i säkert förvar av järnvägspersonalen, varför den snabbt kunde återbördas till sin plats sedan masten tagits ned.
Sandviken, Björnhagsparken
N 60.6150 – E 16.7613
Sandviken, Barrsätra
N 60.6153 – E 16.7506
Sandviken, Stationsgatan (railway)
N 60.6140 – E 16.7727
Sandviken, Gysinge, Sala-Gysinge-Gävle järnväg (SGGJ) (railway – demolished)
Sandviken, Hammarby, Petres väg
N 60.5422 – E 16.5641
Reservoarvolym: 250 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1959
Arkitekt: Ralph Erskine och Sören Wimmerström
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Söderman & Söner
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Sandviken, Kungsgården, Ovansjövägen
N 60.6043 – E 16.5951
Sandviken, Storvik, Stationen, Marinavägen (railway)
N 60.5817 – E 16.5378
Sandviken, Järbo, Allmogevägen
N 60.7211 – E 16.5871
Sandviken, Årsunda, Tornstigen
N 60.5078 – E 16.7330
Sandviken, Österfärnebo, Lingonguppet
N 60.3033 – E 16.8000
Sandviken, Sandvik AB (industry)
N 60.6144 – E 16.7998
Hälsingland
Bollnäs, Arbrå, Orrberget
N 61.4879 – E 16.3609
Bollnäs, Arbrå, Norra Stambanan (railway – demolished)
N 61.4729 – E 16.3792
Bollnäs, Tornvägen
N 61.3629 – E 16.4115
Bollnäs, Norra Stambanan (railway – demolished)
Bollnäs, Lokstallsområdet (railway – demolished)
N 61.3541 – E 16.3994
Bollnäs, Lokstallsområdet (railway)
N 61.3528 E 16.3970
Hudiksvall, Delsbo, Kalvstigen
N 61.7943 – E 16.5503
Reservoarvolym: 325 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1962
Projektör: Norrländska Konstruktionsbyrån
Entreprenör: AB Konstruktör
Hudiksvall, Delsbo, Bondebo
N 61.8311 – E 16.5662
Hudiksvall, Enånger, Ostkustbanan (railway – demolished)
Hudiksvall, Fredriksfors, Statsbanan Ljusdal-Hudiksvall (railway – demolished)
N 61.7860 – E 16.6157
Hudiksvall, Iggesund, Forsavägen
Reservoarvolym: 1 500 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1965
Projektör: VBB
Entreprenör: Bygg-Paul
Hudiksvall, Galgberget
N 61.7364 – E 17.1190
Markreservoaren ovan är tagen ur drift, men är överbyggd av utsiktstornet till höger. Hudiksvalls första vattenledning tillkom 1903-1906.
Hudiksvall, Jakobsdal
N 61.7281 – E 17.0847
Hudiksvall, Njutånger, Brättingsvägen
N 61.6196- E 17.0563
Hudiksvall, Näsviken
Hudiksvall, Sörforsa, Fredriksbergsvägen
N 61.7155 – E 16.9659
Byggt år: 1927
Arkitekt: Cyrillus Johansson
Härjedalen, Ytterhogdal, Framnäsvägen
N 62.1698 – E 14.9463
Ljusdal, Färila, Kilbovägen
N 61.7994- E 15.8582
Reservoarvolym: 150 m³
HVY över mark: 21 m
Färdigt år: 1955
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Armerad Betong
Ljusdal, Färila, Rosbacken Hyttebovägen
N 61.7956- E 15.8138
Ljusdal, Järvsö, Bergwallsvägen (earth reservoir)
N 61.7159 – E 16.1598
Ljusdal, Torngatan (old tower)
N 61.8335 – E 16.0880
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Ljusdal, Furugatan (new towers)
N 61.8283 – E 16.1356 N 61.8281 – E 16.1355
Nordanstig, Harmånger, Ostkustbanan (railway – demolished)
Ovanåker, Edsbyn, Hembygdsgatan
61.3747 – 15.8236
Ovanåker, Alfta
61.3396 – 16.0841
Ovanåker, Voxna, Dala-Hälsinglands järnväg (DHdJ) (railway – demolished)
Söderhamn, Västra berget (earth reservoir)
N 61.2991- E 17.0444
Söderhamn, Åsberget
N 61.3135 – E 17.0584
Söderhamn, Holmsveden, Stationen (railway)
N 61.1202 – E 16.7187
Medelpad
Sundsvall, Svartvik, Hyvelvägen (industry)
N 63.3175 – E 17.3715
Litteratur:
Anders Stjernberg: “Svartviks industriområde, Nolby 7:133, Njurunda församling. Restaurering av vattentorn, verkstad samt förrådsbyggnad 1992-1993.” Sundsvalls museum/Enheten för kulturmiljövård. Rapport A 1994:I.
Vattentornet i trä tillkom före 1862, en datering som är säker då det i museets ägo finns en signerad målning utförd från tornet detta år. Det uppfördes för att underlätta hanteringen av tvättningen av det sågade virket, som flottats ned efter Ljungan från vattensågen i Matfors. När ångsågarna byggdes under 1870-talet ändrades vattentornets funktion. Troligen blev dess viktigaste uppgift att vara brandtorn då virkesupplagen växte och i sig innebar stora ekonomiska värden. Det kom också att fungera som badhus då det i bottenvåningen mycket länge fanns två badrum med träkar, som fick användas av alla anställda på sågverket.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Sundsvall, Alnön, Tornvägen
N 62.4348 – E 17.4205
Reservoarvolym: 450 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1965
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Svenska väg AB
Sundsvall, Bosvedjan, Tornfalksvägen
N 62.4249 – E 17.3287
Sundsvall, Kvissleby, Toppstigen
N 62.3015 – E 17.3711
Ångermanland
Härnösand, Fyrvägen
N 62.6490 – E 17.8920
Reservoarvolym: 635 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1964
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: SIAB
Kramfors, Nordingrå
N 62.9316 – E 18.2849
Kramfors, Väja, Härnösand-Sollefteå järnväg (HdSJ) (railway – demolished)
Nordmaling, Bergsgatan
N 63.5742 – E 19.4969
Nordmaling, Rundvik, Snickarvägen
N 63.5404 – E 19.4299
Reservoarvolym: 300 m³
HVY över mark: 17 m
Färdigt år: 1959
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Nils Erik Eriksson, Nordmaling
Sollefteå, Långsele, Vattentornsvägen
N 63.1732 – E 17.0518
Sollefteå, Långsele, Lokstallet (railway)
N 63.1775 – E 17.0705
Strömsund, Backe, Gamla vägen
N 63.8095 – E 16.4130
Reservoarvolym: 450 m³
HVY över mark: 40 m
Färdigt år: 1963
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Joel Fjällström, Sollefteå
Strömsund, Hoting, Tornvägen
N 63.9194 – E 16.3455
Strömsund, Rossön, statsbanan Forsmo-Hoting (railway)
Örnsköldsvik, Gene, Utsiktsvägen
N 63.2595 – E 18.6927
Reservoarvolym: 1 100 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1955
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: Elgström & Co, Härnösand
Örnsköldsvik, Husum
N 63.3430 – E 19.1474
Örnsköldsvik, Köpmanholmen
N 63.1598 – E 18.5683
Örnsköldsvik, Långviksmon, Ripstigen
N 63.6326 – E 18.7004
Örnsköldsvik, Mellansel, Lokstallet (railway)
N 63.4273 – E 18.2969
Örnsköldsvik, Skorped, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)
Örnsköldsvik, Fröjastigen
N 63.2958 – E 18.7292
Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 32 m
Färdigt år: 1951
Projektör: VBB
Entreprenör: Christiani & Nielsen
Örnsköldsvik, Statsbanan Mellansel-Örnsköldsvik (railway – demolished)
Härjedalen
Härjedalen, Sveg, Inlandsbanan (railway)
N 62.0373 – E 14.3512
Härjedalen, Kropptjärn, Orsa-Härjeådalens järnväg (OHJ) (railway)
N 61.8855 – E 14.5632
Jämtland
Berg, Hackås, Näsvägen
N 62.9402 – E 14.5172
Berg, Nederhögen, Inlandsbanan (railway)
N 62.4117 – E 14.4265
Bräcke, Norra Stambanan (NSb) (railway – demolished)
Bräcke, Kälarne
N 62.9789 – E 16.0703
Krokom, Lyckes väg
N 63.3320- E 14.4552
Krokom, Trångsviken, Norrländska tvärbanan Bräcke-Storlien (railway)
N 63.3312 – E 14.0148
Information på vattentornet
Reservoarvolym: 20 m³
Tornet är flyttat från en plats 100 m väster om stationshuset.
Strömsund, Hammerdal, Häradsvägen
N 63.5791 – E 15.3590
Strömsund, Flåsjön, Inlandsbanan (railway)
N 64.0068 – E 15.8926
Östersund, Brunflo, Inlandsbanan (railway – demolished)
Östersund, Gulåtjärn, Inlandsbanan (railway)
N 63.4910 – E 14.8932
Östersund, Bangården (railway)
N 63.1643 – E 14.6451
Västerbotten
Nordmaling, Hörnsjö, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)
Norsjö, Bastuträsk, Stambanan genom övre Norrland (railway)
N 64.7909 – E 20.0413
Norsjö, Bågvägen
N 64.9171 – E 19.4855
Robertsfors, Stantorsgatan
N 64.1894 – E 20.8723
Robertsfors, Ånäset, Tornvägen
N 64.2788 – E 21.0536
Skellefteå, Jörn, Nybrogatan, Stambanan genom övre Norrland (railway)
N 65.0569 – E 20.0322
Skellefteå, Klutmark, Bastuträsk-Skellefteå-Skelleftehamn (railway)
Skellefteå, Lövånger, Platsvägen
N 64.3684 – E 21.3084
Skellefteå, Myrheden, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)
Skellefteå, Bastuträsk-Skellefteå-Skelleftehamn (railway – demolished)
Skellefteå, Skelleftehamn, Svangatan
N 64.6964 – E 21.2103
Skellefteå, Skelleftehamn, Hamnberget
N 64.6809 – E 21.2350
Skellefteå, Skelleftehamn, Lokstallet (railway)
N 64.6857 – E 21.2354
Skellefteå, Ursviken, Ankarvägen
N 64.7078 – E 21.1883
Skellefteå, Boliden, Lindbladsvägen
N 64.8657 – E 20.4021
Skellefteå, Yttersjön, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)
Umeå, Marieberg, Tornsvalevägen
N 63.8409 – E 20.3266
Reservoarvolym: 2 500 m3
HVY över mark: 33 m
Färdigt år: 1966
Projektör: VBB
Entreprenör: Samuelsson & Bonnier
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Umeå, Teg
N 63.8165 – E 20.2334
Umeå, Holmsund, Parkvägen
N 63.7087 – E 20.3746
Reservoarvolym: 300 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1952
Projektör: VBB
Entreprenör: Bäckström & Strömberg, Lycksele
Umeå, Obbola, Tornvägen
N 63.7060 – E 20.3226
Umeå, Sävar
N 63.9057 – E 20.5237
Umeå, Hörnefors, Hantverkargatan
N 63.6315 – E 19.9076
Reservoarvolym: 400 m³
HVY över mark: 26 m
Färdigt år: 1958
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: Bäckström & Strömberg, Lycksele
Umeå, Botsmark
N 64.2566 E 20.2311
Vindeln, Hällnäs, Parkvägen, Sanatoriet (hospital)
N 64.3174 – E 19.6338
Vindeln, Stambanan genom övre Norrland (railway – demolished)
Norrbotten
Boden, Gunnarsbyn
N 66.0814 – E 21.7971
Boden, Sävastberget
N 65.7615 – E 21.7770
Boden, Unbyn
N 65.7191 – E 21.7300
Boden (railway – demolished)
Boden, Sandträsk (railway – demolished)
Haparanda
Haparanda, Köpmansgatan
N 65.8355 – E 24.1323
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Haparanda, Grankullen
N 65.8253 – E 24.1278
Haparanda, Lappträsk, Haparandabanan (railway)
N 66.0316 – E 23.5082
Haparanda, Nikkala, Hamnvägen
N 65.7910 – E 23.9228
Kalix, Stigmansgatan (earth reservoir)
N 65.8591- E 23.1538
Kalix, Stigmansgatan
N 65.8596- E 23.1534
Kalix, Karlsborg, Tornstigen
N 65.8022- E 23.2886
Reservoarvolym: 350 m³
HVY över mark: 14 m
Färdigt år: 1952
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: Kasper Höglund
Kalix, Morjärv, Backgatan
N 66.0668- E 22.6982
Reservoarvolym: 150 m³
HVY över mark: 18 m
Färdigt år: 1956
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Contraktor
Kalix, Töre
N 65.9127- E 22.6611
Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 22 m
Färdigt år: 1967
Arkitekt: Orrje & Co
Entreprenör: S A Englund AB, Kalix
Kalix, Töre (earth reservoir)
N 65.9125- E 22.6610
Kalix, Vitvattnet (railway – demolished)
Luleå, Bergnäset
N 65.5687 – E 22.1177
Reservoarvolym: 500 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1959
Projektör: VBB
Entreprenör: Norrbottens Entreprenad
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Luleå, Gammelstaden (demolished)
Reservoarvolym: 500 m³
HVY över mark: 36 m
Färdigt år: 1964
Projektör: Orrje & Co
Entreprenör: Norrbottenbyggen
Behållaren av stål och under byggnaden av betong
(Tornet är numera rivet)
Luleå, Klintbacken
N 65.6064 – E 22.1456
Luleå, Svartö (earth reservoir)
N 65.5739 – E 22.1809
Luleå, Råneå
N 65.8617- E 22.2928
Reservoarvolym: 50 m³
HVY över mark: 27 m
Färdigt år: 1955
Arkitekt: VBB
Entreprenör: Elgström & Co, Härnösand
Luleå, Teknikens Hus
Pajala, Genvägen
N 67.2201 – E 23.3387
Reservoarvolym: 650 m³
HVY över mark: 12 m
Färdigt år: 1961
Arkitekt: VBB
Entreprenör: Egen regi
Piteå, Munksund, Borevägen
N 65.2917 – E 21.4968
Reservoarvolym: 400 m³ tilbyggnad 2 500 m³
HVY över mark: 25 m
Färdigt år: 1955 tillbyggnad 1966
Projektör: VBB
Entreprenör: Norrbottens Cementgjuteriet, tillbyggnad Vägförbättringar
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken “Svenska vattentorn”.
Piteå, Rågrindsvägen
N 65.3287 – E 21.4265
Piteå, Grisberget (earth reservoir)
N 65.3336 – E 21.4587
Piteå, Furunäset (earth reservoir)
N 65.2989 – E 21.4961
Piteå (railway – demolished)
Älvsbyn, Stambanan genom övre Norrland (railway)
N 65.6778 – E 20.9940
Älvsbyn
N 65.6733 – E 21.0195
Övertorneå, Hedenäset
N 66.2356 – E 23.6610
Reservoarvolym: 250 m³
HVY över mark: 34 m
Färdigt år: 1966
Arkitekt: Norrb. kommun Arkitekt och Byggnadskontor, Luleå
Entreprenör: Sv Stenbeläggningar, Piteå
Lappland
Arvidsjaur, Lillberget (earth reservoir)
N 65.5815 – E 19.1696
Gällivare, Lokstallet (railway)
N 67.1378 – E 20.6420
Jokkmokk, Skansvägen
N 66.6108 E 19.8087
Kiruna, Hermelinsgatan
N 67.8572 – E 20.2339
Kiruna, Kaisepakte (railway – demolished)
Lycksele, Åkerbacken
N 64.5907 – E 18.6754
Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 19 m
Färdigt år: 1951
Arkitekt: AIB
Entreprenör: Elgström & Co, Härnösand
Ombyggt till bostad.
Lycksele, Furuvik, Barrvägen
N 64.5820 – E 18.7114
Reservoarvolym: 190 m³
HVY över mark: 13 m
Färdigt år: 1955
Arkitekt: VBB
Entreprenör: Vägförbättringar
Lycksele, Norrmalm
N 64.6063 – E 18.7152
Sorsele, Blattniksele, Järnvägen (railway)
N 65.3450 – E 17.5890
Sorsele, Östanåvägen
N 65.5305 – E 17.5346
Storuman, Inlandsbanan (railway)
N 65.0989 – E 17.1138
Vilhelmina, Järnvägsgatan (railway)
N 64.6195 – E 16.6573
Vilhelmina, Bassängstigen
N 64.6396 – E 16.6442
Vilhelmina, Meselefors, Inlandsbanan (railway)
N 64.4406 – E 16.8149