Bo och Sten Jönsson: Första DDR-resan.

Bo och Sten Jönssons bidrag till festskriften Kilometervisa enkelspåriga minnestavlor, till Lennart Améen på hans födelsedag 4 juli 1986.


När man i Sverige vid högertrafikens införande lade ned stora delar av Sveriges spårvägstrafik kom en fråga upp på Malmöavdelningens möte. Vart reser man nu för att titta på spårvagnar? Självklart till utlandet. Vilket var då närmaste utland med spårvagnar? Jo Danmark och København. Men det ansågs så enkelt, att dit kunde var och en själv klara av att resa. Nej lite längre söder ut fick det nog bli. Europakartan kom på bordet och snabbt fann vi att DDR var ett lämpligt land. Närmaste stad med spårväg var då Rostock (Stralsund var nedlagt). Tidpunkten för Malmöavdelningens första utlandsresa fastställdes till september 1969.

Den 19/9 gav sig en liten tapper skara iväg mot DDR via Saßnitz. Ankomsten till DDR var tidig för redan vid 3-tiden på natten ankom färjan till Saßnitz. Efter sedvanliga pass- och visumformaliteter samt penning­växling kunde vi sedan åka vidare med lokaltåget till Rostock. Tåget drogs av ånglok och hade personvagnar från 1890-talet med ingång på sidorna till kupéer.

© Sten Jönsson 1969-09-20
Rostock Hauptbahnhof. 20/9 1969.

Om än det var en tidig ankomst till Rostock, så behövde vi inte vänta länge på en spårvagn. Utanför Hauptbahnhof fanns 3 st spårvagnslinjer (Linje 2, 11, 12). Våra studier satte genast igång. Olika grupper tog olika vagnar på olika linjer. Vi fick ganska snart erfara att vagnparken inte var vad vi var vana vid att se hemma. 2-axlig motorvagn med 2 st 2-axliga släp eller 2 rum och kök med 1 st 2-axlig släp. Inte långt från stationen kommer alla linjerna från Hauptbahnhof till Steintor. Här anslöt ytterligare en linje som hette 4. Den trafikerades med 2-axlig motorvagn, ibland med 1 st 2-axlig släp.

© Sten Jönsson 1969-09-20
Rostock. 20/9 1969.

Standarden på spårnätet visade sig också vara mycket sämre än hemma. Här fick vi också för första gången uppleva schienenersatzverkehr vilket sedan har förföljt oss i många städer. Yttersta biten på linje 12 var stängd för ny spårläggning. De flesta av oss åkte hela övriga linjenätet och var eniga om att linje 4 var den mest intressanta linjen. Genom gammal bebyggelse ut i industriområde förbi soptippar för att till slut komma till Gehlsdorf.

Efter ca 6-7 timmars studier i en intressant stad började hungern göra sig påmind. Matställen var det emellertid inte så gott om, men en restaurang utanför stationen fanns det. Här gick några av oss in for att äta en god middag, trodde vi. Efter lång väntan kom äntligen en kypare, för vilken just du Lennart förklarade att vi hade bråttom, för vi skulle med tåget. Resultatet av det hela blev att vi inte fick någon middag där. Kyparen förklarade nämligen att han hade inte mer betalt för att han arbetade fortare. Vi fick nöja oss med läsk och lite tilltugg inhandlat på stationen.

På eftermiddagen for vi så åter till Saßnitz. Därifrån vidare med tågfärjan Skåne till Trelleborg för att till slut nå Malmö på kvällen.

Samtliga belåtna med vår första gemensamma resa till DDR. Landet har sedan dess givit oss mycket.

Som avslutning vill vi här gratulera dig Lennart på din 60-årsdag, önska lycka till i fortsättningen och självklart hoppas vi på en ny gemensam resa till staden Rostock. Kanske kan 18:e resan i ordningen bli ett återbesök i Rostock.

Supplement 1

SSS: Malmö Kontinentresor:

1969-09-20 : Rostock

1969-09-20 : Rostock, Schwerin

1972-05-06–07 : Magdeburg

1973-05-05–06 : Hannover, Braunschweig

1974-05-04–05 : Leipzig

1975-05-02–05 : Szczecin, Poznan

1976-04-25–26 : Szczecin, Gorzow

1977-04-23–24 : Berlin med omnejd

1978-04-15–16 : Cottbus, Görlitz

1979-04-28–05-01 : Gera, Plauen

1980-05-02–04 : Gdansk, Elblag

1981-05-01–03 : Naumburg, Erfurt, Gotha

1982-05-08–09 : Potsdam, Brandenburg

1983-05-12–15 : Jena, Zwickau, Karl-Marx-Stadt m fl

1984-05-05–06 : Cottbus, Frankfurt/Oder

1985-05-16–19 : Dresden, Bad Schandau

1986-05-09–11 : Halle m fl

Supplement 2

SSS: Malmö Nordenresor:

1964-09-13 : MSS 34; Linje 3

1966-06-19 : MSS 77; Linje 4

1966-11-20 : HSS 27+108; Linje 1, 3

1967-03-05 : MSS 12; Linje 1, 4

1968-05-19 : MSS 42; Linje 4

1969-02-09 : MSS 12; Linje 4

1969-12-11 : MSS 12; Linje 4

1970-04-26 : MSS 42; Linje 4

1971-02-07 : ML 12; Linje 4

1971-04-17 : ML 499; Malmö Runt

1971-10-03 : ML 458; Malmö rundtur

1972-02-13 : NKA 16, 43; Linje 2, 3

1972-03-05 : ML 12; Linje 4

1972-12-07 : ML 12; Linje 4

1973-03-18 : ML 12, 76+194; Linje 4

1973-04-27 : ML 71; Linje 4 (sista dagen)

1974-06-08 : Malmköping

1975-04-19 : ML 468; Malmö rundtur

1975-11-22 : LB 382; Lund rundtur

1977-02-12 : Öresund runt, Nærumbanen

1979-09-15 : Skjoldenæsholm

1980-10-18 : LB 628; Lund rundtur

1982-09-19 : LB 656; Skjoldenæsholm

1983-10-30 : MSS 47; Malmö öster rundtur

1984-05-27 : MSS 47; Malmö söder rundtur

1985-09-14 : MSS 47; Skjoldenæsholm

1986-04-05 : MSS 47; Helsingborg


<<< Bengt Widell: 2 gånger Améen.

Eber Ohlsson: Urbanmorfologen. >>>